Van anonieme migrant naar een gehoorde stem

Rik Hoekstra

De stem van de migranten zelf kan een belangrijke extra stem zijn voor ons onderzoek naar de Nederlands-Australische migratie. In een eerdere blog heeft Marijke van Faassen al uiteengezet hoe wij als historici gewoonlijk gebruik maken van wat de autoriteiten hebben bewaard over de migratiebewegingen. Dat zijn registratiesystemen en beleidsdossiers die alle migranten aangingen maar waarin de individuele migranten maar weinig voorkomen. Wij willen die individuen wel graag een stem geven, want hun geluid is ook belangrijk voor een totaalbeeld. En veel mensen willen hun geluid ook laten horen: er zijn nog verhalen en spullen van vroeger die dreigen verloren te gaan omdat ze oud zijn en de kinderen kan het niks schelen. Het is niet mogelijk iedereen aan het woord laten, want we schatten het aantal Nederlands-Australische migranten van 1945-1990 op rond de 190.000.

Hartverscheurende verhalen

Het makkelijkst maken mensen als Jan Fels het ons, want die verwerken hun ervaringen in een boek. Maar het is wat anders als er alleen maar een verzameling papieren, foto’s en documenten is die vele jaren een grotendeels vergeten bestaan hebben geleid in een doos in een hoek van een zolder die opeens weer tevoorschijn wordt gehaald. Op de foto’s staan mensen, die alleen te plaatsen zijn door degenen die ze hebben gekend, tenzij ze toevallig bekend zijn geworden. Een briefwisseling met een tante thuis kan goed nieuws bevatten over geboorten of hartverscheurende verhalen vertellen over heimwee, maar als we niet weten over wie het precies gaat en wat de bredere context is, is het moeilijk dergelijke verhalen op waarde te schatten. 

Betonvlechter

Voor alle informatie geldt natuurlijk dat die aan waarde wint als ze verbonden kan worden aan andere beschikbare informatie. Zo is het bijvoorbeeld vervelend voor een emigrant als hij in Nederland van betonvlechter is omgeschoold tot boer of agrarisch werker, maar in Australië helemaal niet in de agrarische sector aan het werk komt. Dat kan natuurlijk komen doordat omdat hij eigenlijk toch bang voor koeien is, of steeds van een paard valt bij gebrek aan rijvaardigheid. Maar het verhaal wordt toch anders als veel migranten blijken te zijn omgeschoold voor werk in de agrarische sector, terwijl, zeg, de helft er niet aan het werk komt. Want dan rijzen er andere vragen, zoals: waarom werden die mensen eigenlijk omgeschoold als er blijkbaar geen werk was in het boerenbedrijf?

Omgekeerde schoenendoos

We proberen ons onderzoeksmateriaal zo veel mogelijk digitaal toegankelijk te maken en digitaal met elkaar in verband te brengen. Zo worden de collecties zo goed mogelijk toegankelijk en kunnen ze fysiek blijven waar ze zijn, bij de ‘erfgoedinstellingen’ zoals  archieven en bibliotheken en bij de individuele migranten thuis. Maar daarvoor moeten al die documenten en foto’s die nu stof staan te vangen in schoenendozen op zolders nog wel gedigitaliseerd worden. Wij denken dat dat materiaal het best gedigitaliseerd kan worden door de mensen zelf. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Een foto is natuurlijk zo gemaakt, hoewel ook daar meer mis kan gaan dan u zou denken, maar daarna moeten de digitale foto’s ook worden thuisgebracht en dat kan alleen door de eigenaar zelf. Want een digitale verzameling met ongesorteerde foto’s is niet veel beter dan een omgekeerde schoenendoos.

Image in Context

Om dat op een gestructureerde maniet te kunnen doen, hebben we aan het Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis een app gemaakt die we Image in Context  noemen. Met de app iedereen op zijn telefoon foto’s kan maken en die gelijk kan voorzien van een aantal kenmerken. Daarbij moet u denken aan gegevens als de plaats van herkomst, de locatie van de foto, of het soort document (brief, immigratiestukken etcetera), de datum en de mensen die op de foto staan of die bijvoorbeeld een brief hebben verzonden en ontvangen. Zo wordt de schoenendoos een digitale collectie.

De app stuurt de digitale foto’s in een project samen met de toegevoegde gegevens naar een server waar de plaatjes worden toegevoegd. Daar kunnen de digitale collecties van de individuele migranten worden gekoppeld aan andere gegevens die over migranten al zijn verzameld de collecties van archieven.

Op het moment van schrijven is de ICO app nog niet helemaal af en wordt hij nog uitgebreider getest. We zijn wel van plan een project op te zetten om Nederlands-Australische migranten met de app hun eigen documenten te digitaliseren en toe te voegen aan de gegevens over migranten. We hopen dat we met de app de migranten die nu nog grotendeels een anonieme massa vormen een stem kunnen geven die we ook in het onderzoek kunnen laten meespreken.

Rik Hoekstra is Digital Historian bij het Huygens ING en werkt met Marijke van Faassen aan het project over de emigratie Nederlands-Australië, waar zijn bijzondere aandachtspunt het digitaal verbinden van allerlei verschillende collecties is. Hij is met anderen van het instituut ook bedenker van de Images in Context app. 

Reacties

Populaire posts